dinsdag 28 mei 2013

Sauerland 2013 - Dag 9 - Golddorfroute Oberkirchen

Na gisteren voor het eerst de zon langdurig te hebben mogen aanschouwen begon de dag vandaag wat bewolkt. Wel was de temperatuur een stuk hoger dan de afgelopen dagen. Na het ontbijt zijn we op pad gegaan voor de laatste lange wandeling die op het verlanglijstje stond. De Golddorfroute van Oberkirchen. We besloten de stoute (wandel)schoenen aan te trekken en de jassen thuis te laten.

Rond elf uur zijn we aan ons tochtje begonnen. Eerst liepen we een stukje langs de Lenne het Lennedal in. Na ongeveer een kilometer kwamen we een kunstsmederij tegen. Hier maken (en verkopen) ze kunstobjecten van brons, koper en gietijzer. Het was een verzameling gebouwen van fabriek, café en verkoopruimte. Ook in de tuin stonden beelden uitgestald. Er stonden vele erg mooie objecten. We hadden het idee dat we wellicht niet met lege handen weg zouden gaan, dus besloten we er later op de dag met de auto naar toe te gaan.

Vervolgens hebben we de route weer opgepakt met een klim. Het uitzicht over het dal werd met de stap mooier. Toen we op een bankje zaten een broodje te eten kregen we bezoek van een paar koeien.

Toen we de klim achter ons hadden was er ineens een gil, Désiree: “Auw, ik ben gebeten”. Inderdaad had ze een tekenbeet te pakken. Gelukkig zat hij nog niet echt vast en kon Hilbert hem meteen verwijderen. Problem solved. Alleen vanaf nu had ze natuurlijk elke keer het idee dat ze gebeten werd.

Op de terugweg richting het dorp kwamen we door een klein dorpje “Gut Vorwald”. Naja dorpje, eigenlijk is het een hotel met bijbehorende vakantiewoningen. Het zag er echt idyllisch uit. Bij het hotel zijn we even op het terras gaan zitten, want de temperatuur was nog steeds aangenaam en ook de zon was weer doorgebroken. Een kopje koffie met een stukje taart ging er wel in! Gelukkig hebben we niet de hele vakantie dit weer gehad, want dan was het erg slecht geworden voor de lijn.

Na een kleine drie kwartier te hebben genoten zijn we naar Oberkirchen teruggewandeld. We hadden nog mooi even de tijd om bij de smederij te gaan kijken. Désiree had vanmorgen een beeldje apart laten zetten, drie vogels op een tak. Echter nu zagen we een ander beeld, vijf vogels op een tak, maar veel mooier afgewerkt. Désiree en Marc mochten deze van Hilbert en Jolanda kopen, kon die straks een mooi plekje in ons nieuwe huis krijgen! Hilbert en Jolanda hartelijk dank!

Jolanda had ook nog een paar kleine beeldjes gekocht. Marc had voor Désiree een tegeltje gekocht met twee in elkaar gevlochten ringen, en een (Duitse) tekst over Geloof, hoop en liefde. Later thuis heeft Marc deze aan Désiree geschonken, waar ze erg blij mee was.

Inmiddels was het bijna etenstijd. We wilden graag eten bij het restaurant in Grafschaft waar we zondag ook hadden gegeten, omdat het ons daar erg goed beviel. Omdat het eigenlijk net te vroeg was om te gaan eten hebben we eerst op het terras nog even wat gedronken. Zondag was ons opgevallen dat de gastheer op iemand leek. Pas later viel bij ons het kwartje, hij leek op 3FM-dj Giel Beelen. We vertelden hem dat, en hij ging gelijk googlen. Hij vond zelf de gelijkenis ook treffend.

Hilbert, Jolanda en Marc hadden alle drie een varkensrugsteak. Hilbert met ananas en kaas overbakken, Jolanda en Marc met ham en kaas. Désiree koos net als gisteren voor een jägerschnitzel. Wederom was het eten voortreffelijk. Wellicht gaan we morgen (onze laatste avond in het Sauerland) weer bij “Giel” eten.
Voor het eerst deze vakantie konden we ’s avonds in de tuin koffiedrinken. Aan een spelletje zijn we niet meer toegekomen, daar hebben we morgen waarschijnlijk weer genoeg tijd voor. Het weer dat voorspeld wordt is namelijk niet om over naar huis te schrijven. Regen. We sluiten de vakantie waarschijnlijk in stijl af dan.