vrijdag 24 mei 2013

Sauerland 2013 - Dag 5 - Golddorfroute Westfeld

Waar we de afgelopen dagen regelmatig wakker werden met een dichtbewolkte lucht, zag het er vandaag een stuk vriendelijker uit. De weersvoorspellingen leken dus uit te komen. Dat kwam goed uit want vandaag staat de langste wandeling van de vakantie op het programma.

Na het ontbijt zijn we redelijk op tijd naar Westfeld gereden. Vanaf hier begon de Golddorfroute Westfeld, welke ons naar het op één na hoogste punt van Sauerland brengt, de Kahler Asten. De route zou de eerste 5 á 6 kilometer in het teken staan van het klimmen naar de top. Van zo’n 500 tot ca. 850 meter. Vanaf de parkeerplaats werd al duidelijk dat het een andere route zou worden dan de andere Golddorfroutes. Deze gingen altijd over goed begaanbare bos(bouw)wegen, nu begonnen we meteen met een klim door het gras op een “pad”. Al snel kwamen we er achter dat we de route in de omgekeerde richting liepen dan eigenlijk de bedoeling was. Gevolg was dat we eerst via de Höher Knochen (750 meter) liepen. De aanloop naar de top werd zo uiteindelijk zo’n 11 kilometer. Tussen de Hörer Knochen en de Kahler Asten zijn we ook nog weer een flink stuk afgedaald, dus behalve de afstand werd ook het aantal hoogtemeters groter. Af en toe gingen we over de bekende boswegen, maar er waren ook stukken bij dat we midden door het bos moesten de berg op. De routebordjes aan de bomen wezen ons de weg, anders zou je soms niet eens zeggen dat er een pad ligt.

Ondertussen wisselden open stukken heuvel, dichte bossen en fraaie vergezichten elkaar af. Volgens de weersverwachting kon er een enkel drupje water uit de hemel vallen. We hebben het grootste deel van de toch mooi weer gehad, echter waren er ook (korte) buitjes met regen, hagel en natte sneeuw. Welke maand zitten we ook al weer?

Uiteindelijk op de top hebben Hilbert, Jolanda en Marc koffie gedronken bij het café bovenop de Kahler Asten. Désiree had het de hele tijd erover dat ze graag een kom erwtensoep wilde, echter toen het puntje bij paaltje kwam leek haar de curryworst lekkerder.

Na een half uurtje te hebben gezeten zijn we weer verder gewandeld. Na een rondje over de top hoefden we alleen nog maar af te dalen. De afdaling verliep vooral door redelijk dicht bos. Toen we uiteindelijk weer in een wat afwisselender landschap terecht kwamen kwam er een buitje opzetten die het langer vol hield dan 5 minuten. Gedurende een half uurtje hebben we toch onze paraplu’s moeten gebruiken. Dit mocht de pret niet drukken. Uiteindelijk waren we tegen zessen weer bij de auto en gaf de kilometerteller 20 kilometer aan.
Onderweg van Westfeld naar Fleckenberg zijn we gestopt bij een Gasthof waar we hebben gegeten. Hilbert had een Paprikaschnitzel met gebakken aardappelen, Jolanda kalkoenfilet met kerriesaus en rijst, Marc een soort goulash met gekookte aardappelen en Désiree een Champignonschnitzel met friet. Allemaal hadden we er salade bij, die we zelf mochten pakken van een buffet.

’s Avonds nog een potje gerummikubt, waarna de dames op tijd naar bed zijn gegaan. Morgen staat immers weer een redelijk intensieve dag op het programma, een citytrip naar Keulen.